id
stringlengths
13
16
input
stringlengths
4
2.12k
output
stringlengths
2
3.37k
aya_dataset_200
علی از باغ خود سیب بزرگی میکند و می‌خواهد به وسیله یک استوانه مدرج و آب، حجم آن را حساب کند. به نظر شما او باید چگونه این کار را انجام دهد؟
ابتدا مقداری آب در استوانه ریخته و حجم آن را اندازه بگیرد سپس سیب را درون آب بیندازد و حجم دوم را نیز اندازه گیری کند. اختلاف این دو حجم، حجم سیب است.
aya_dataset_201
معایب سوخت های فسیلی را بگویید.
سوخت‌های فسیلی با گذشت زمان به سادگی جایگزین نمی‌شوند، بلکه باعث آلودگی زمین، اقیانوس‌ها و هوا نیز می‌شوند.
aya_dataset_202
برای زوج هایی که یکی از آنها پذیرش دانشجویی می گیرد شرایط اخذ ویزای همراه چگونه است؟
در کشور های مختلف قوانین متفاوت است. بطور کلی دانشجو بعد از اخذ ویزای دانشجویی و عزیمت به کشور مربوطه و پس از دریافت کارت اقامت دانشجویی (بین ۲ تا ۴ هفته زمان می برد)، می تواند درخواست پیوستن همسر و یا خانواده را بدهد. بعد از طی مراحل سفارتی امکان پیوستن خانواده دانشجو (همسر و فرزندان) میسر می شود. در برخی کشورها این روند به صورت همزمان طی می شود. همچنین فرزندان شما امکان دارند به صورت رایگان تحصیل کنند.
aya_dataset_203
عبارت "دنباله دار هالی آخرین بار در منظومه شمسی داخلی در سال 1986 ظاهر شد و بار بعدی در اواسط سال 2061 ظاهر خواهد شد." و موضوعش دنباله دار هالی است، چه سوالی را مطرح میکند؟
دنباله دار هالي کي قراره بياد؟
aya_dataset_204
آیا در اساطیر ایرانی اشاره‌ای به دماوند شده است؟
دماوند در اساطیر ایران جایگاه ویژه‌ای دارد. شهرت آن بیش از هر چیز در این است که فریدون از شخصیت‌های اساطیری ایران، ضحاک را در آنجا در غاری به بند کشیده‌است و ضحاک آنجا زندانی‌ست تا آخرالزمان که بند بگسلد و کشتن خلق آغاز کند و سرانجام به دست گرشاسپ کشته شود.
aya_dataset_205
یخچال میبد با چه مصالحی ساخته شده است؟
مصالح ساخت این بنا خشت و گل بوده که سازگار با زیست‌بوم میبد می‌باشد. یخچال میبد شامل چهار بخش حوض یخ‌ بند، دیوارهای سایه‌ انداز، مخزن و گنبد یخچال می‌شود که هر یک از آن‌ها، کاری مشخص را انجام می‌دادند و در ذخیره یخ‌های بزرگ نقش مهمی داشتند.
aya_dataset_206
این متن درباره چه موضوعی است؟: "اگر چه در گذشته فرضیه های مختلفی برای منشأ آن وجود داشته است، در حال حاضر پذیرفته شده ترین توضیح این است که ماه از بقایای باقی مانده پس از یک برخورد عظیم بین زمین و یک جسم به اندازه مریخ شکل گرفته است".
این متن در مورد چگونگی بوجود آمدن ماه توضیحاتی ارائه داده است.
aya_dataset_207
برای یادگیری نواختن یک ساز روزانه چقدر تمرین لازم است؟
اوه، چه سوال خوبی! به طور معمول، تمرین روزانه حداقل ۳۰ تا ۶۰ دقیقه خوبه. البته اهمیت داره که تمریناتت متنوع باشه و از درسها و موزیکهای مختلف استفاده کنی. تمرین منظم بهت کمک می‌کنه تا به تدریج مهارتتو بالا ببری. اگر این تمرین روزانه رو هر روز در یک ساعت خاصی انجام بدی بطور مثال هر روز بین ساعت ٥ تا ٦ عصر تمرین کنی بازدهی کارت بسیار بالا میره
aya_dataset_208
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: اسکواش یا دیوارتوپ ورزشی راکتی است که به صورت تک‌نفره (۲ بازیکن) و دونفره (۴ بازیکن) در زمینی کاملاً احاطه‌شده با دیوارهای معمولاً شیشه‌ای بازی می‌شود. شیشه‌ای بودن دیوارها تماشای بازی توسط تماشاگران را امکان‌پذیر می‌کند. در مسابقه‌های بین‌المللی دیوارهای بیشتری از جنس شیشه در نظر گرفته می‌شوند. سؤال: زمین بازی اسکواش به چه شکل است؟
زمین بازی اسکواش کاملا با دیوار احاطه شده است. این دیوارها معمولا شیشه‌ای هستند تا تماشاگران بتوانند بازی را تماشا کنند.
aya_dataset_209
بلندترین کوه در ایران چه نام دارد؟
قله دماوند که در قسمت مرکزی رشته کوه البرز در جنوب دریای خزر و بخش لاریجان شهرستان آمل واقع شده است، به عنوان بلندترین قله آتشفشانی قاره آسیا است، همچنین به عنوان بلندترین قله در کوهستان های ایران و خاورمیانه محسوب می شود. دارای ارتفاعی برابر با ۵ هزار متر است که همین مورد باعث رسیدن دمای قله دماوند در تابستان ها به صفر درجه و در زمستان ها به ۶۰ درجه زیر صفر است. این کوه در سال ۱۳۸۷ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی ثبت گردیده و از سال ۱۳۸۱ نیز به‌عنوان اثر طبیعی ملی جزو مناطق چهارگانه با ارزش در حفاظت از محیط زیست قرار گرفته است. کوه دماوند از زمان های گذاشته نماد عظمت و شکوه بوده و در ادبیات و تاریخ کشورمان نقش پررنگی داشته است. حدودا می توان گفت سکونت انسان در دامنه‌های دماوند ۳۸ قرن قدمت دارد. در این مقاله نیز هدفمان معرفی کوه زیبای دماوند همراه با قله بی نظیر این کوه است.
aya_dataset_210
چند نوازنده برتر سنتور را نام ببر.
از نوازندگان بنام سنتور می‌توان به افراد زیر اشاره کرد: ابوالحسن صبا منوچهر صادقی فرامرز پایور مسعود شناسا محمد حیدری پرویز مشکاتیان مجید کیانی پویا سرایی اردوان کامکار پشنگ کامکار پژمان آذرمینا
aya_dataset_211
سوال: رایج ترین شکل معماری مگالیتیک در اروپا چیست؟ جواب:
مقبره دروازه
aya_dataset_212
چیستان: عجایب صنعتی دیدم در این دشت، درخت پر گلی بی سایه می گشت!
آسمان پر ستاره
aya_dataset_213
آب دریاچه زریوار چگونه تأمین می‌شود؟
آب دریاچه زریوار از چشمه‌های جوشانی که در کف آن قرار دارد و همچنین از آب باران و برف، تأمین می‌شود. این تالاب به دلیل شرایط مناسبی که دارد پذیرای گیاهان و جانوران گوناگون است و فعالیت‌های پرنده‌نگری و ماهیگیری در آن رونق دارد.
aya_dataset_214
برای اینکه میگو در خورش سفت و خشک نشود چه‌کار باید کرد؟
میگو اگر روی حرارت زیاد باشد سفت و خشک می‌شود. میگو را روی حرارت ملایم و بین 8 تا 10 دقیقه تفت دهید تا خشک نشود.
aya_dataset_215
چند نمونه از مزایای ورزش کردن را بگو.
ورزش کردن فوائد زیادی برای جسم و روح دارد. بعضی از آنها عبارتند از: ۱. ورزش وزن را کنترل می‌کند ۲. ورزش با بیماری‌های مزمن و جدی مبارزه می‌کند ۳. ورزش عضلات شما را تقویت می‌کند ۴. ورزش به کمک تراکم استخوان می‌آید ۵. ورزش می‌تواند به سلامت پوست کمک کند ۶. به سلامت مغز و حافظه شما کمک می‌کند ۷. سطح انرژی شما را افزایش می‌دهد ۸. ورزش به سلامتی قلب و عروق کمک می‌کند ۹. به افزایش انعطاف‌پذیری و تعادل کمک می‌کند ۱۰. برای کنترل استرس و اضطراب خوب است ۱۱. سیستم ایمنی را تقویت می‌کند ۱۲. کیفیت خواب را بهبود می‌دهد
aya_dataset_216
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: باشگاه ورزشی انقلاب یکی دیگر از جاهای تفریحی پایتخت است که با سایر پارک و بوستان‌ها فرق می‌کند. در این باشگاه انواع و اقسام تفریحات و امکانات ورزشی در دسترس شما خواهند بود و می‌توانید در مسیرهای پیاده‌روی آن‌ که با درختان احاطه شده‌اند، لحظات به‌یادماندنی ثبت کنید. در این مجموعه می‌توانید از امکانات ورزشی دیگری مانند زمین تنیس، باشگاه اسکواش، صخره‌نوردی، سالن‌های بدنسازی، تیراندازی و بولینگ هم استفاده کنید. سؤال: چه امکانات ورزشی در باشگاه انقلاب وجود دارد؟
در این باشگاه علاوه بر مسیر پیاده‌روی، زمین تنیس، باشگاه اسکواش، صخره‌نوردی، سالن‌های بدنسازی، تیراندازی و بولینگ هم وجود دارد.
aya_dataset_217
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: واترپلو یک ورزش گروهی است که با استفاده از توپ در آب برگزار می‌شود. که در آن دو تیم با ۶ بازیکن و یک دروازه‌بان در هر تیم به همراه ۶ بازیکن ذخیره در این ورزش شرکت می‌کنند و در محوطه‌ای درون استخر به ابعاد ۳۰در ۲۰ متر بازی می‌کنند. بازیکنان باید با شنا کردن حرکت کنند. این بازی در ۴ زمان ۸ دقیقه‌ای«برای بانوان ۶ دقیقه ای» برگزار می‌شود. برنده تیمی است که در این ۴ زمان توپ‌های بیشتری را وارد دروازهٔ حریف کند. سؤال: مدت بازی واترپلو چقدر است؟
طبق متن ارائه شده، پاسخ مناسب برای سؤال مورد نظر این است: این بازی برای آقایان در ۴ زمان ۸ دقیقه‌ای و برای بانوان در ۴ زمان ۶ دقیقه‌ای برگزار می‌شود.
aya_dataset_218
قارچ را چگونه و چه مدت در فریزر نگه داری می‌کنیم ؟
قارچ را پس از کمی تفت دادن و اضافه کردن آبلیمو به مدت 9- 6 ماه می‌توان نگه‌داری کرد.
aya_dataset_219
توت فرنگی چه خواصی دارد؟
توت فرنگی منبع فوق‌العاده‌ای از ویتامین C، پتاسیم، فیبر و آنتی اکسیدان است. مصرف یک عدد توت فرنگی در روز می‌تواند در تقویت سیستم ایمنی، کاهش کلسترول و تنظیم فشار خون مؤثر باشد.
aya_dataset_220
یک سؤال که جواب آن از متن زیر قابل استخراج باشد به همراه پاسخ آن ارائه دهید. متن: بسیاری از افراد همچنان ویندوز ایکس پی را به‌عنوان بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت معرفی می‌کنند. اگرچه استفاده از ویندوز XP امروزه روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ منسوخ شده است، در زمان خود جهش بزرگی در دنیای سیستم‌عامل‌ها ایجاد کرد و امکانات جدیدی را دراختیار کاربران قرار داد. امروز ۲۲ سال از انتشار سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد و نام این محصول همیشه به‌عنوان یکی از نسخه‌های نمادین ویندوز در ذهن افراد باقی خواهد ماند.
سؤال: آیا ویندوز xp همچنان پشتیبانی می‌شود. پاسخ: خیر. استفاده از ویندوز XP، امروزه روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ منسوخ شده است.
aya_dataset_221
چرا سوخت‌های زیستی از نظر ذخیره انرژی منحصر به فردند؟
به دلیل ویژگی‌ها و مزایای خاصی که دارند: 1. تجدیدپذیر بودن، این سوخت‌ها از منابع تجدیدپذیر مانند گیاهان و حیوانات تولید می‌شوند که می‌توانند به‌طور مداوم بازسازی شوند. 2. کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای، احتراق سوخت‌های زیستی موجب تولید کمتر گازهای گلخانه‌ای نسبت به سوخت‌های فسیلی می‌شود. این موضوع به کاهش اثرات منفی تغییرات آب و هوایی کمک می‌کند. 3. تنوع مواد اولیه، می‌توان از مختلف مواد اولیه مانند بیوگاز، بیوالکل، چوب، زباله‌های آلی، و دیگر موارد استفاده کرد. 4. سازگاری با زیست‌محیط، فرآیند تولید و استفاده از سوخت‌های زیستی معمولاً کمترین تأثیر ممکن را بر زیست‌محیط دارد. 5. کاهش وابستگی به منابع غیرتجدیدپذیر استفاده از سوخت‌های زیستی به ما کمک می‌کند تا وابستگی به منابع انرژی غیرتجدیدپذیر مانند نفت و گاز را کاهش دهیم. با توجه به این مزایا، سوخت‌های زیستی به عنوان یک گزینه پایدار و محیط‌ زیستی در تولید انرژی مورد توجه قرار گرفته‌اند. هر سال از طریق فتوسنتز، معادل چندین برابر مصرف سالانهٔ جهانی انرژی، انرژی خورشیدی در برگ‌ها، تنه‌ها و شاخه‌های درختان و گیاهان ذخیره می‌شود؛ بنابراین در میان انواع منابع انرژی تجدیدپذیر، سوخت‌های زیستی از جهت ذخیرهٔ انرژی خورشیدی منحصر به فردند.
aya_dataset_222
چرا هنگام استفاده از خاک‌برگ برای تعویض گلدان نباید آن را فشار داد؟
به‌این‌علت که فشردگی زیاد خاک‌برگ سبب می‌شود که خاک‌برگ‌ها به هم بچسبند و از ورود هوا و تنفس ریشه که برای رشد گیاه بسیار مهم و ضروری است جلوگیری نماید.
aya_dataset_223
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: زنان در جنگ الجزایر طی سال‌های ۱۹۵۴ تا ۱۹۶۲ دارای مسئولیت‌های مختلفی بوده‌اند. اکثر زنان مسلمان که نقش فعالی در این زمینه داشته‌اند در جبهه آزادیبخش الجزایر بوده‌اند. فرانسویان نیز اقدام به به‌کارگیری زنان مسلمان در فعالیت‌های جنگی کردند ولی فعالیت‌های آن‌ها به گستردگی و کیفیت مأموریت‌هایی که زنان الجزایری انجام می‌دادند نبود. بر اساس آمار ثبت شده، تعداد زنان شرکت‌کننده در جنگ استقلال الجزایر به ۱۱۰۰۰ تن می‌رسیده‌است، البته آمار واقعی ممکن است خیلی بیشتر از این بوده باشد
این متن در مورد نقش زنان در جنگ استقلال الجزایر صحبت می‌کند.
aya_dataset_224
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: اگر در سفرتان به کرمانشاه خواستید از یک جای تاریخی دیدن کنید و در کنار آن غذای خوشمزه‌ای هم خورده و بعد از آن جهت استراحت به اقامتگاه بروید پیشنهاد ما به شما رستوران بامگاه عمارت است، جایی که همه این‌ها را با هم دارد. رستوران بامگاه عمارت در خانه‌ای تاریخی مربوط به دوره قاجار واقع شده است و در عین حال که یکی از بهترین رستوران های کرمانشاه است، یک اقامت‌گاه بوم‌گردی تاریخی نیز به شمار می‌رود. سؤال: رستوران بامگاه در چه شهری واقع شده است و مربوط به کدام دوره است؟
این رستوران مربوط به دوره قاجار است و در شهر کرمانشاه واقع شده است.
aya_dataset_225
با توجه به متن به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید. متن: با آغاز رقابت‌های جام جهانی ۱۹۹۸، تیم ملی ایران با تیم‌های یوگسلاوی، آمریکا و آلمان در گروه F این رقابت‌ها قرار گرفت. پس از شکست ۱–۰ در مقابل یوگسلاوی، تیم ملی ایران موفق شد با گل‌های استیلی و مهدوی‌کیا با نتیجه ۱–۲ آمریکا را شکست دهد. در این مسابقه مهدوی‌کیا روی پاس دایی موفق شد دومین گل تیم ملی ایران را به ثمر برساند. در ادامه بازی‌های مرحله گروهی؛ تیم ملی ایران در سومین بازی با نتیجه ۲–۰ مغلوب آلمان شد و با قرار گرفتن در رتبه سوم گروه، از صعود به مرحله بعدی این رقابت‌ها بازماند. در این مسابقه دایی عملکرد خوبی نداشت و همراه با استیلی از سوی مجله کیکر با کسب نمره ۵، به عنوان ضعیف‌ترین بازیکنان زمین شناخته شدند. سؤال: نقش علی دایی در موفقیت تیم ملی ایران در مقابل تیم آمریکا در مسابقات جام جهانی ۱۹۹۸ چه بود؟
علی دایی در این بازی پاس گل به مهدوی‌کیا داد و مهدوی‌کیا دومین گل در مقابل تیم آمریکا را به ثمر رساند و باعث برد تیم ملی ایران در مقابل تیم آمریکا شد.
aya_dataset_226
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: مرحله مقدماتی جام جهانی فوتبال ۱۹۳۴ با شرکت ۳۲ تیم برای انتخاب ۱۶ تیم از ژوئن ۱۹۳۳ تا مه ۱۹۳۴ میلادی برگزار شده‌است.
در مورد جام جهانی فوتبال ۱۹۳۴ صحبت می‌کند.
aya_dataset_227
در این متن به چه رویداد مهمی اشاره شده است؟ "... ، سیل رودخانه زرد ۱۸۸۷، تلفات ۳ میلیون تا ۴ میلیون نفر، تعداد کشته شدگان ۰٫۹ میلیون تا ۲ میلیون نفر و زمین‌لرزه ۱۵۵۶ شاآنشی ، تلفات ۰٫۸۳ میلیون نفر. چین یکی از کشورهایی است که بیشتر در معرض بلایای طبیعی قرار دارد. سه مورد از ۱۰ مورد کشنده‌ترین بلایای طبیعی جهان در چین اتفاق افتاده‌است."
سیل رودخانه زرد 1887
aya_dataset_228
ادامه‌ای برای این عبارت بنویسید - شوقیار عبدالله‌اوف (; – ) نیروی نظامی نیروهای مسلح جمهوری آذربایجان و از نظامیان حاضر در جنگ اول قره‌باغ
بود.
aya_dataset_229
معایب و مشکلات حمل و نقل دریایی از نظر شما چیست؟
۱-هزینه احداث بنادر و اسکله ها و تجهیزات بنادر و همچنین ساخت یا خرید کشتی ها بسیار بالاست. ۲-سرعت کشتی نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل کم است.
aya_dataset_230
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می‌کند؟ حزب دموکراتیک خلق افغانستان که حزبی طرفدار شوروی بود در هفت ثور ۱۳۵۷ (ماه اردیبهشت) حکومت داوود خان را سرنگون کرده و جمهوری دموکراتیک افغانستان را تأسیس کردند.
این متن در مورد تأسیس جمهوری دموکراتیک افغانستان در هفت ثور ۱۳۵۷ صحبت می‌کند.
aya_dataset_231
این پاراگراف را کامل کنید: "یک موزیک ویدئو همراه تک‌آهنگ به کارگردانی دیو میرز در ۲۸ اکتبر ۲۰۱۰ منتشر شد. این ویدئو پری را با صحنه‌های درهم پیچیده از جوانان به آواز خواندن و رقصیدن در اطراف بوداپست نشان می‌دهد. یک فراخوانی برای جذب افراد برای موزیک ویدئو تعداد بی‌سابقه ۳۸٫۰۰۰ متقاضی را به خود جلب کرد. همچنین موزیک ویدئو «آتش‌بازی» در شبکهٔ ماچ‌موزیک در رتبهٔ اول ۵۰ ویدئوی برتر سال ۲۰۱۰ قرار گرفت. گفته می‌شود موزیک ویدئو نسخه شادتری از پیام کریستینا آگیلرا در ترانه «زیبا» را برخوردار است. موزیک ویدئو نامزد دریافت سه جایزه جایزه در جایزه ام‌تی‌وی ۲۰۱۱ شد و توانست جایزه اصلی و نهایی ویدئو سال را دریافت کند. همچنین «آتش‌بازی» نامزد دریافت جایزه ضبط سال و بهترین اجرای پاپ تک‌نفره از ..."
پنجاه و چهارمین مراسم جایزه گرمی شد. این ترانه بر پایهٔ گزارش سامانه اطلاعات پخش نیلسون در ۵ ژانویه ۲۰۱۲، ۵۰۹٬۰۰۰ بار از رادیوهای آمریکا پخش شد و از نظر تعداد پخش در رادیوهای آمریکا پنجمین ترانه منتخب در سال ۲۰۱۱ بود.
aya_dataset_232
یک سؤال طرح کنید که جواب آن متن زیر باشد: در دامنه های شمالی رشته کوه البرز که رو به دریا قرار دارد، برف و باران فراوان می بارد. این دامنه ها پوشیده از جنگل های انبوه است؛ به عکس، دامنه های جنوب یا لبرز بدون رطوبت مانده و فقط در فصل زمستان برف و باران دریافت می کند و در نتیجه پوشش گیاهی کمتری دارند.
این سؤال می‌تواند برای پاسخ موردنظر، مناسب باشد: دامنه های شمالی و جنوبی البرز چه تفاوتی باهم دارند؟
aya_dataset_233
مراحل تولید فرش دستباف ایرانی از ابتدا تا پایان چیست؟
ابتدا هنرمند طراح نقشه فرش را می‌کشد. سپس پشم با توجه به رنگ‌های آمده در نقشه رنگ می‌شود. دار قالیبافی تقریباً شبیه چنگ است، به جز آن که شکل V شکل چنگ را ندارد و چهارگوش است، همچنین از بالا تا پایین دار رشته‌های متعدد نخی کشیده می‌شود که به آنها تار می‌گویند. قالیباف پشم رنگی را مطابق نقشه دور این تارها گره می‌زند تا سطح نرم و رنگارنگ فرش به تدریج شکل بگیرد و بافته شود. قالیباف پس از آن که یک رج کامل را گره‌زنی کرد، رشته‌ نخ‌هایی از جنس پنبه یا پشم، به نام پود را روی رج بافته شده قرار می‌دهد و با شانه یا دفّه قالیبافی محکم روی پود می‌کوبد. سپس بافت رج جدید را شروع می‌کند و این فرایند را آن‌قدر ادامه می‌دهد تا فرش کامل شود. فرش دستباف ایرانی از هزاران گره تشکیل می‌شود و بافت آن معمولاً به چندین ماه کار پرزحمت و دقیق نیاز دارد.
aya_dataset_234
مشکلات حمل و نقل شهری را بیان کنید.
لف-ترافیک که موجب می شود مردم مدت زمان زیادی را در حالت توقف یا حرکت کند خودروها سپری کنند. ب-آلودگی هوا و افزایش بیماری های تنفسی، سردرد، خستگی و استرس و فشارخون که مشکل مهمی در شهرهای بزرگ است. پ-آلودگی صوتی و آلودگی منظر ناشی از سروصدای خودروها و موتورسیکلت ها و خودروهای فرسوده ت-مشکل کمبود پارکینگ و اتلاف وقت برای پارک کردن اتومبیل ث -بالا بودن هزینه احداث بزرگراه ها و خرید و تعمیر ناوگان حمل و نقل عمومی شهری
aya_dataset_235
با توجه به این متن به سوال زیر پاسخ دهید: نام کاوشگر ناسا چیست؟ کدام سیارک را مطالعه خواهد کرد؟ در بهترین حالت چه فاصله ای از سیارک دارد؟ یک کاوشگر آژانس فضایی آمریکا، ناسا، زمین را به مقصد یکی از غیرعادی‌ترین اجرام منظومه شمسی ترک کرده است. این کاوشگر به سوی یک جرم فلزی - سیارکی به نام «۱۶ سایکی» - می‌رود که براساس رصدهای زمینی از ۶۰ درصد آهن و نیکل تشکیل شده است. دانشمندان فکر می‌کنند این سیارک ممکن است بقایای به جا مانده از هسته جرمی مثل یک سیاره باشد که لایه‌های بیرونی آن به مرور زمان کنده شده است. پرتاب این کاوشگر به نام «سایکی» از مرکز فضایی کیپ کاناورال در فلوریدا انجام شد. زمانی که کاوشگر در ماه اوت ۲۰۲۹ به سیارک رسید، شروع به گشتن در مدار آن در فاصله‌های متفاوت خواهد کرد که نزدیک‌ترین آنها ۷۵ کیلومتر خواهد بود. هدف تهیه نقشه از سیارک و رمزگشایی از ساختمان درونی و ترکیب آن است.
این کاوشگر «سایکی» نام دارد و سیارک «۱۶ سایکی» را مطالعه خواهد کرد و تا فاصله 75 کیلومتری به سیارک نزدیک خواهد شد.
aya_dataset_236
برای ترشی کباب‌ترش از چه موادی باید استفاده کرد؟
ترشی کباب‌ترش از رب انار است. هرقدر که می‌خواهید کبابتان ترش باشد می‌توانید از رب انار بیشتری استفاده کنید. کباب ترش نوعی کباب است که در مناطق شمالی ایران به‌ویژه استان گیلان طبخ می‌شود. در این نوع کباب تکه‌های گوشت گوساله را در ترکیب پیاز خرد شده، آب انار ترش، مقدار کمی رب انار ترش، گردوی ساییده شده و سبزیجات معطر محلی گیلان (چوچاغ و جعفری) فلفل سیاه و نمک خوابانده و پس از این‌که مواد به خورد گوشت رفت، روی زغال چوب با حرارت ملایم کباب می‌کنند.
aya_dataset_237
این متن را ادامه دهید: در سال ۱۹۹۱ مارتین به رمان‌نویسی بازگشت و کاری را شروع کرد که در نهایت به مجموعهٔ فانتزیش، «ترانه یخ و آتش» بدل شد. ترانه یخ و آتش حداقل تا هفت کتاب ادامه خواهد یافت و گفته می‌شود از داستان‌هایی چون «آیوان‌هو» و «جنگ رزها» الهام گرفته. اولین کتاب این مجموعه، «بازی تاج و تخت»
در سال ۱۹۹۶ منتشر شد. در نوامبر ۲۰۰۵، چهارمین کتاب مجموعه به نام «ضیافتی برای کلاغ‌ها» در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های «نیویورک تایمز» و «وال‌استریت جورنال» قرار گرفت. به علاوه در سال ۲۰۰۶، جشنی برای کلاغ‌ها نامزد دو جایزهٔ «کیل» و «بریتیش فانتزی» شد. «ترانه یخ و آتش» مورد تقدیر و تحسین منتقدین و خوانندگان و نویسندگان بسیاری قرار گرفته‌است.
aya_dataset_238
جمله زیر از زبان فرانسه را به فارسی ترجمه کنید: comment allez-vous?
حال شما چطوره؟
aya_dataset_239
کدامیک از کلمات زیر را در فارسی اسم شخص نیست؟ - چکاوک - سینه سرخ - یاسمن - نسترن وحشی - شفق - زلزله
یاسمن و نسترن هر دو نام گل و از اسامی دخترانه هستند. اما نسترن وحشی تنها نام گل است. وحشی بار معنایی منفی دارد و گزینه مناسبی برای نام نیست. چکاوک و شکل دیگر آن چکاوه نیز نام دخترانه و همین طور نام پرنده می باشد. در مقابل سینه سرخ فقط نام پرنده است. شفق که یک پدیده طبیعی و معنای آن نور ضعیفی است که بعد از غروب یا پیش از طلوع آفتاب دیده می‌شود نیز اسامی نادر دخترانه فارسی است. زلزله پدیده‌ای طبیعی است و معنای آن لغزش ، ارتعاش ، جنبش و حرکات ناگهانی پوسته ٔ جامد کره ٔ زمین که در صورت شدت ساختمانها و شهرها را خراب و جمع کثیری را هلاک می کند. این کلمه به عنوان نام شخص استفاده نمی‌شود.
aya_dataset_240
یک سؤال که جواب آن از متن زیر قابل استخراج باشد به همراه پاسخ آن ارائه دهید. متن: بسیاری از افراد همچنان ویندوز ایکس پی را به‌عنوان بهترین نسخه‌ی سیستم‌عامل دسکتاپ مایکروسافت معرفی می‌کنند. اگرچه استفاده از ویندوز XP امروزه روی کامپیوترهای شخصی و لپ تاپ منسوخ شده است، در زمان خود جهش بزرگی در دنیای سیستم‌عامل‌ها ایجاد کرد و امکانات جدیدی را دراختیار کاربران قرار داد. امروز ۲۲ سال از انتشار سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد و نام این محصول همیشه به‌عنوان یکی از نسخه‌های نمادین ویندوز در ذهن افراد باقی خواهد ماند.
سؤال: چند سال از انتشار ویندوز xp می‌گذرد؟ پاسخ: امروز ۲۲ سال از انتشار سیستم‌عامل مذکور می‌گذرد.
aya_dataset_241
نویسنده کتاب «دنیای سوفی» کیست و موضوع آن چیست؟
دنیای سوفی ، یک رمان فلسفی اثر یوستین گردر نویسنده نروژی است که چاپ اوّل آن در سال ۱۹۹۱ میلادی در نروژ منتشر شد. این اثر داستانی است که تاریخ فلسفه را به زبان ساده برای نوجوانان تشریح می‌کند. این کتاب تاکنون به ۵۹ زبان برگردانده شده و علاوه بر نوجوانان، توجه بزرگ‌سالان را هم به‌خود جلب کرده‌است. از روی کتاب دنیای سوفی فیلمی با همین نام و بازی رایانه‌ای به همین نام ساخته شده‌است. این کتاب را نخستین بار حسن کامشاد به فارسی ترجمه و نشر نیلوفر منتشر کرده‌است. چهار ترجمهٔ دیگر از این کتاب و نسخه‌ای با خط بریل برای نابینایان و نسخه‌ای صوتی از آن نیز منتشر شده‌است.
aya_dataset_242
کمی در مورد بازی کبدی توضیح بده.
کبدی که با نام زو هم شناخته می‌شود، از محبوب‌ترین بازی های بومی ایرانی است. این بازی در دو گروه مدافع و مهاجم و در یک محوطه دو بخشی انجام می‌شود. در کبدی، انعطاف‌پذیری و سرعت عمل بسیار اهمیت دارد و هر کدام از گروه مهاجم و مدافع باید سعی کنند افراد گروه مقابل را از زمین خارج کنند و نفرات کلیدی را از دسته رقیب خود بگیرند. همچنین تعداد افراد مناسب برای شرکت در این بازی حداقل ۷ نفر است.
aya_dataset_243
با توجه به متن زیر به سؤال پرسیده شده پاسخ دهید: متن: پارک جنگلی چیتگر، یکی از بوستان‌های قدیمی تهران است که در سال ۱۳۴۲ احداث شد. سال‌هاست که دلیل اصلی محبوبیت بوستان چیتگر، مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری آن است. مسیری پر فراز و نشیب در دل جاده‌ای جنگلی. کسانی که عاشق دوچرخه‌سواری هستند ولی به دلایل مختلف نمی‌توانند از این وسیله در طول روز و رفت‌وآمد استفاده کنند، یا کسانی که دوچرخه ندارند می‌توانند به‌راحتی به این بوستان بروند و با کرایه کردن دوچرخه، از این تفریح لذت ببرند. سؤال: دلیل اصلی جذابیت پارک چیتگر تهران چیست؟
پاسخ: دلیل اصلی محبوبیت پارک جنگلی چیتگر مسیر اختصاصی دوچرخه‌سواری آن است. مسیری پر فراز و نشیب در دل جاده‌ای جنگلی.
aya_dataset_244
محدودیت های حمل و نقل هوایی چه هستند؟
حمل و نقل هوایی، همانند هر روش حمل و نقل دیگری، محدودیت‌های خود را دارد. در زیر تعدادی از محدودیت‌های حمل و نقل هوایی را بررسی می‌کنیم: وزن و ابعاد: هر بارنامه و هر واحد باید مطابق با محدودیت‌های وزن و ابعاد هواپیماها باشد. وزن و ابعاد محدودیت‌های مهمی هستند تا از تجاوز از ظرفیت و ساختار فیزیکی هواپیماها جلوگیری شود. محدودیت در حمل مواد خطرناک: حمل مواد خطرناک در هواپیماها با محدودیت‌ها و مقررات خاصی همراه است. برخی از مواد ممنوع برای حمل هستند و برخی دیگر نیاز به مجوز و شرایط خاص دارند. شرایط جوی: شرایط جوی می‌توانند حمل و نقل هوایی را تحت تأثیر قرار دهند. هواپیماها در برخی شرایط هوایی مانند طوفان، برف، مه و دیگر شرایط نامساعد نمی‌توانند به صورت ایمن حرکت کنند. محدودیت در زمینه حقوقی و مجوزها: حمل و نقل هوایی تحت نظارت سازمان‌ها و مقامات حاکمیتی قرار دارد و هر شرکت هواپیمایی نیاز به مجوزهای مختلف برای انجام فعالیت‌های خود دارد. نیاز به فراهم کردن زیرساخت‌های مناسب: برخی از فرودگاه‌ها نیاز به زیرساخت‌های ویژه برای پذیرش هواپیماهای بزرگتر دارند، بنابراین حمل و نقل به برخی از مقاصد ممکن است محدود شود. هزینه‌ها: حمل و نقل هوایی معمولاً هزینه‌های بالایی دارد، به خصوص برای حمل بارهای سنگین یا حجمی. محدودیت در تعداد مسافران: تعداد مسافران هر پرواز محدود است و به محدودیت‌های نظامی، امنیتی و تجهیزات هواپیما مرتبط است. احداث فرودگاه ها و تجهیزات مربوط به آن و همچنین تولید و خرید هواپیماها به سرمایه گذاری هنگفت نیاز دارد. مصرف سوخت در هواپیماها نسبت به سایر شیوه های حمل و نقل بسیار بیشتر است.
aya_dataset_245
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "... در شصت و دومین مراسم جایزهٔ گرمی به همراه لیل ناز اکس، بیلی ری سایرس، دیپلو و چندی دیگر، به اجرا پرداخت و نخستین هنرمند کره‌ای بود که دراین مراسم به اجرا می‌پرداخت. بی‌تی‌اس در ژانویهٔ ۲۰۲۰، قطعهٔ «قوی سیاه» را به‌عنوان اولین تک‌آهنگ از چهارمین آلبوم استودیویی کره‌ای‌زبان خود، منتشر کرد. به‌همراه این قطعه، فیلم هنری طراحی رقص آن نیز که توسط کمپانی رقص اسلوونیایی اِم‌اِن اجرا شده‌بود، منتشر شد. به اظهار توزیع‌کنندهٔ آلبوم، پیش‌فروش این آلبوم به رکورد ۴٫۰۲ میلیون کپی رسید و رکورد پیشین را که با ۲٫۶۸ میلیون کپی از آنِ آلبوم بود، شکست. «قوی سیاه» پس از انتشار، در رتبهٔ ۵۷ ام از ۱۰۰ آهنگ داغ "بیلبورد" و رتبهٔ ۴۶ جدول رسمی تک‌آهنگ‌های بریتانیا قرار گرفت. بی‌تی‌اس به‌دنبال انتشار این تک‌آهنگ، در بخش ویژه‌ای از
شصت و دومین مراسم جایزهٔ گرمی
aya_dataset_246
این متن درباره چه رویداد مهمی صحبت میکند؟ "رئیس‌دانا دلار آمریکا را «یک واحد پولی سلطه‌گر امپریالیستی» می‌دانست و باورداشت این هژمونی از دولت ریچارد نیکسون در ۱۹۷۱ (میلادی) مستحکم‌تر شد. مبادلات جهانی و ذخیره‌سازی جهانی با دلار انجام می‌شود. هر بار که پول کشوری بخواهد جانشین دلار آمریکا شود با سرکوب مواجه می‌شود. نمونه آن سقوط دولت قذافی و کشتار در لیبی است. برای آنهایی که جایگزینی برای دلار میسازند، انواع توطئه‌ها، تحریم‌ها و گرفتاری‌ها ایجاد می‌شود. حتی روسیه با کمک عربستان سعودی با کاهش مصنوعی قیمت نفت سعی میکنند کنترل شده عمل کنند و قصد ایجاد ارز جایگزین نداشته باشند.
تلاش ها برای جایگزینی دلار
aya_dataset_247
بیت‌کوین چیست؟
بیت‌کوین نخستین رمزارز نامتمرکز است که در سال ۲۰۰۹ توسط شخص یا اشخاصی به نام مستعار یا حقیقی ساتوشی ناکاموتو ایجاد و عرضه شد. بیت‌کوین بدون بانک مرکزی یا مدیریت واحد است که می‌تواند بدون نیاز به واسطه، از طریق شبکه بیت‌کوین به صورتِ همتا به همتا ارسال شود.
aya_dataset_248
شیوه بازی اسکواش به چه شکل است؟
بازی با زدن سرویس آغاز می‌شود و پس از برخورد به دیوار با زاویه‌ای معین وارد زمین سرویس می‌شود. هر بازیکن به طور یکی‌درمیان توپ را با راکت به دیوار روبرو می‌زند و حریف باید آن را به همان دیوار برگرداند. ضربه‌ها باید با سرعت و زاویه‌ای زده شوند که حریف نتواند توپ را به دیوار روبرو برگرداند. مسابقه اسکواش شامل سه یا پنج گیم و هر گیم دارای ۱۱ امتیاز است.
aya_dataset_249
اگر روی شیرینی پخته باشد اما درون آن خام باشد چه‌کار باید کرد؟
حتما قطر شیرینی زیاد است. شیرینی‌ها یک اندازه مشخص دارند. اگر مواد لازم را درست اندازه بگیرید و از قالب درست استفاده کنید این اتفاق نمی‌افتد؛ اما اگر روی کیک برشته شود و داخل آن نپخته باشد، روی کیک را با فویل بپوشانید و بعد دوباره درون فر بگذارید.
aya_dataset_250
علائم ابتلا به ویروس کرونا چیست؟
علائم ابتلا به ویروس کرونا می‌توانند بسیار متنوع باشند و افراد مختلف به شکل‌ها و شدت‌های مختلفی این علائم را تجربه می کنند. برخی از علائم شایع ویروس کرونا عبارتند از: تب: افزایش دمای بدن به بالای 38 درجه سانتی‌گراد. سرفه خشک: سرفه بدون تولید مخاط. سردرد: درد یا فشار در سر. خستگی: حالت خستگی شدید و افت انرژی. ضعف عضلانی: ضعف و درد عضلات. تنفس مشکل‌آور: مشکل در تنفس یا آسیب در قسمتهای تنفسی. تغییر در حس بویایی و ذائقه: از دست دادن یا کاهش حس بویایی و ذائقه . گلو درد: درد یا سوزش در کلو و حلق. اشکال گوارشی: مشکلات معده، اسهال یا تهوع. اشکال پوستی: علائمی مانند لکه‌های جلدی. در برخی موارد، افراد ممکن است به علائم خفیفی برخورد کنند و حتی بدون نشانه‌های آشکار باشند. همچنین، برخی افراد ممکن است علائم شدیدتر و خطرناکتری تجربه کنند، به ویژه افراد مسن، افراد با بیماریهای مزمن، و افراد با سیستم ایمنی ضعیف. توجه داشته باشید که علائم مشابه ممکن است در بیماری‌های دیگر نیز دیده شود. در صورتی که شما یا کسی دیگر علائمی شبیه به اینها را تجربه می کنید، مهم است که به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه کنید.
aya_dataset_251
سوال: کدام مربی در تاریخ فوتبال بیشترین پیروزی ها را داشته است؟ جواب:
باتوجه به این لینک: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_National_Football_League_head_coach_wins_leaders شولا، دون
aya_dataset_252
ادامه‌ای برای این پاراگراف بنویسید- پس از انقلاب، در ۱۲ فروردین همه‌پرسی نظام جمهوری اسلامی در ایران
برای تعیین نوع حکومت برگزار گردید. این رفراندم اولین مورد رویارویی بین خمینی و سایر نیروهای انقلابی بود. چهره‌های لیبرال‌تر روحانیون مانند طالقانی و شریعتمداری به همراه گروه‌هایی مانند جبهه ملی و بازرگان موافق وجود چندین گزینه انتخابی برای رفراندم بودند. اما سرانجام به فرمان خمینی، مردم تنها می‌توانستند بین گزینه جمهوری اسلامی در مقابل نظام سلطنتی انتخاب کنند.
aya_dataset_253
برگ گیاهان من خشک و قهوه‌ای شده‌اند و می‌ریزند. چه مشکلی وجود دارد؟
به علت کود دهی زیاد می‌باشد. کود دهی فقط در فصل بهار تا تابستان ماهی یک مرتبه طبق میزان دستور شرکت سازنده انجام شود و حتماً از کود مخصوص گیاهان خود استفاده کنید.
aya_dataset_254
موقعیت مکانی دریاچه چیتگر چگونه است؟
ریاچهٔ چیتگر در شمال پارک جنگلی چیتگر قرار گرفته و جنوب دریاچه به بزرگراه شهید همدانی، شمال آن به بزرگراه همت، شرق آن به بزرگراه آزادگان می‌رسد و از غرب به بافت مسکونی منطقهٔ ۲۲ شهرداری تهران محدود می‌باشد.
aya_dataset_255
رودخانه‌ها به چند صورت جریان پیدا می‌کنند؟ دلایل آن را بنویسید.
رودخانه در مسیر حرکت خود ممکن است به صورت مستقیم یا مارپیچ جریان داشته باشد. اگر شیب زمینی که رودخانه در آن جریان دارد، زیاد باشد، رودخانه مسیر مستقیم پیدا می‌کند در صورتی که شیب زمین کم باشد، رودخانه مسیر مارپیچی به خود می‌گیرد.
aya_dataset_256
علی از باغ خود سیب بزرگی میکند و می‌خواهد به وسیله یک استوانه مدرج و آب، حجم آن را حساب کند. به نظر شما او باید چگونه این کار را انجام دهد؟
ابتدا حجم آب را بنویسد سپس سیب را درون ان بیندازد و حجم دوم را نیز یاد داشت کند اختالف این دو حجم، حجم سیب است.
aya_dataset_257
آیا عبارت زیر بیانگر شادی، غم، خشم یا ترس است؟ متاسفانه مدت طولانی هست که دوستام رو ندیدم :(
این عبارت حکایت از غم و اندوه دارد. شما دلتنگ دوستانت هستی.
aya_dataset_258
چند مکان دیدنی از ایران را نام ببرید؟
تخت سلیمان، میدان نقش جهان، باغ ارم شیراز، کاخ گلستان تهران، مجموعه کاخ های سعد آباد از سازه های تاریخی ایران هستند.
aya_dataset_259
این متن در مورد چه رویداد مهمی صحبت می کند: "... ناکام ماند. بعدها کتابخانه‌ای ساخته شد که بخش قدیمی کتابخانهٔ گرین است. جین استنفورد جواهراتش را وقفِ خریدِ کتاب برای دانشگاه کرد.زمین‌لرزه ۱۹۰۶ سان فرانسیسکونخستین کوشش‌ها برای ساختنِ کتابخانه‌ای بزرگ در دانشگاه استنفورد بر اثر ..."
زمین‌لرزه ۱۹۰۶ سان فرانسیسکو
aya_dataset_260
سارا خانه‌ای ساخته که هر 4 دیوار آن به سمت جنوب پنجره دارد، یک شب که تنها بود، خرس بزرگی به خانه‌اش نزدیک می شود. رنگ خرس را حدس بزنید!
پاسخ: سفید است چون هر خانه‌ای که 4 دیوار آن به سمت جنوب باشد حتما در نوک قطب واقع شده است و در آنجا خرس‌های قطبی زندگی می‌کنند که سفید رنگ هستند.
aya_dataset_261
شهر تهران در بین دیگر شهرهای جهان از نظر جمعیت چه رتبه‌ای دارد؟
براساس برآورد سال ۲۰۱۸ سازمان ملل متحد، تهران سی و چهارمین شهر پرجمعیت جهان و پرجمعیت‌ترین شهر غرب آسیا می‌باشد. کلان‌شهر تهران نیز دومین کلان‌شهر پرجمعیت خاورمیانه است.
aya_dataset_262
۵ برند برای خرید وسایل برقی که در ایران پرفروش هستند معرفی کن.
5 برند پرفروش لوازم برقی در ایران پارس خزر، پاکشوما، اسنوا، الکترواستیل و ارج است
aya_dataset_263
مهرشاد 9 بسته ي ده تایی مداد خرید، مهرشاد چند عدد مداد خریده است.
مهرشاد ۹۰ مداد خریده است.
aya_dataset_264
۴ بازیگر ایرانی که از کودکی کار بازیگری را شروع کرده‌اند معرفی کن.
برخی از بازیگران ایرانی از کودکی بازیگری را شروع کردند و بعضی از آنها بازیگران معروفی هستند مانند لیلا حاتمی، لیلی رشیدی، گلشیفته فراهانی و علی شادمان
aya_dataset_265
این متن را کامل کنید: اوهاله همچنین در تیم ملی فوتبال زنان نیجریه بازی می‌کند. وی این تیم را در جام ملت‌های زنان آفریقا در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۴ همراهی می‌کرد. وی در جام جهانی فوتبال زنان در سالهای ۲۰۱۱ و ۲۰۱۵
از بازیکنان این تیم بوده‌است. او به همراه تیم زنان نیجریه در مسابقات جام جهانی فوتبال زنان ۲۰۱۹ نیز حضور دارد.
aya_dataset_266
کمی در مورد «ریاضیات گسسته» توضیح بده.
ریاضیات گسسته شاخه‌ای از علم ریاضیات است که با عناصر گسسته سروکار دارد و نه عناصر پیوسته، و از جبر و حساب استفاده می‌کند. ریاضیات گسسته به‌دلیل کاربردهای زیاد در علوم رایانه در دهه‌های گذشته کاربرد زیاد یافته‌است. مفاهیم و نشانه‌های ریاضیات گسسته برای مطالعه «الگوریتم‌های رایانه» و «زبان‌های برنامه‌نویسی» مورد استفاده قرار گرفته‌است.
aya_dataset_267
پل طبیعت تهران چند طبقه دارد؟
پل طبیعت ۳ طبقه دارد. طبقه اول: در طبقه اول پل طبیعت، فضاهایی برای شکم گردی در نظر گرفته شده است تا در کنار گشت‌وگذار خود بتوانید از طعم لذیذ غذاهای ایرانی و فرنگی در محیط سرسبز و نمای دیدنی این منطقه لذت ببرید. فودکورت پل طبیعت در ضلع شرقی پل قرار دارد و شامل چندین کافی‌شاپ، رستوران ایرانی و فست فود می‌شود که برای حدود ۳۰۰ نفر ظرفیت دارد. مساحت این طبقه حدود ۱۴۵۰ متر مربع است و دیوارهای آن با شیشه پوشانده شده‌اند. طبقه دوم: این طبقه که مساحتش به حدود ۲۸۷۰ متر مربع می‌رسد، فضای دنجی دارد و به‌لطف نیمکت‌هایی که در بخش‌های مختلف آن گذاشته شده است، می‌توانید قدری خستگی در کنید و از آرامش و این همه زیبایی نهایت استفاده را ببرید. طبقه سوم: اگر به طبقه سوم پل طبیعت بروید که ۵۷۱ متر مربع مساحت دارد، چشم‌انداز فوق‌العاده‌ تهران به‌خصوص هنگام غروب خورشید هوش از سرتان می‌برد. این طبقه بهترین جای پل برای برای پیاده‌روی و قدم‌زدن است؛ مخصوصا که دو سکوی تماشا در بخش شمالی و جنوبی آن وجود دارد که می‌توانید هم به تماشای مناظر اطراف مشغول شوید و هم عکس‌های درجه یکی بگیرید.
aya_dataset_268
این متن را کامل کنید: سید جواد یحیوی یکی از مجریان با سابقه صدا و سیما و برنامه‌های «طعم آفتاب»، «رد پا» و … شبکه تهران بود که بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران (۱۳۸۸)
ممنوع‌التصویر و ممنوع‌الفعالیت تلویزیون شد. وی از میر حسین موسوی حمایت کرد و مجری بعضی از مراسم‌های این نامزد انتخاباتی بود و هر از چندگاهی سخنانی علیه دولت نهم و محمود احمدی‌نژاد می‌گفت؛ از جمله آنکه اظهار داشت «مردم ایران هوشیارتر از آن هستند که از یک سوراخ دوبار گزیده شوند» یا «آقای موسوی در صورت پیروزی تلاش دارند تا اگر نفت را بر سر سفره مردم نمی‌برند، لااقل نان را ببرند».
aya_dataset_269
عوارض جانبی تزریق واکسن کودک چیست؟
هر واکسنی می‌تواند به موازات اثرات مطلوب و مثبت در کودکان، عوارض جانبی احتمالی خاص خود را داشته باشد. برخی از آنها مانند بی قراری، تب خفیف، بی حالی و درد در ناحیه تزریق می‌توانند جزو عوارض شایع و بی‌خطر تزریق واکسن می‌باشند. اما در برخی موارد لازم است تا والدین حتما به پزشک مراجعه کنند.
aya_dataset_270
کوروش بزرگ کیست؟
کوروش کبیر، ابرمرد تاريخ، شاه شاهان، پادشاه ايران زمين، شجاع‌ترین و دوست‌داشتنی‌ترین شاه ایران بود که با گفتار، کردار و پندار نیک خود انقلابی بزرگ در امپراتوری‌های تاریخ به پا کرد. کوروش دوم (به پارسی باستان: 𐎤𐎢𐎽𐎢𐏁) که با نام کوروش بزرگ یا کوروش کبیر نیز شناخته می‌شود، بنیان‌گذار و نخستین پادشاه شاهنشاهی هخامنشی بود که به مدت ۳۰ سال، بین سال‌های ۵۵۹ تا ۵۲۹ پیش از میلاد بر نواحی گسترده‌ای از آسیا، حکومت کرد. کوروش در استوانه‌اش، خود را «فرزند کمبوجیه، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ کوروش، شاه بزرگ انشان، نوادهٔ چیش‌پیش، شاه بزرگ انشان، از خانواده‌ای که همیشه پادشاه بوده‌است». کوروش یک نظامی نابغه بود، به طوری که بین سال‌های ۵۵۰ تا ۵۳۹ پیش از میلاد با فرماندهی موفق لشکریانش، پیروزی‌های متعددی کسب کرد. گستردگی پهنه حکومت کوروش تا سال ۵۳۹ پیش از میلاد از شرق، رود سند در هندوستان تا غرب، آسیای کوچک بود. این قلمرو حکومتی ۳۲۰۰ کیلومتر طول داشت. در حدود ۲۵۰۰ سال پيش، يعنی ۵۰۰ سال قبل از ميلاد مسيح يا ۱۱۰۰ سال قبل از اسلام، کورش کبیر، پسر شاه پارس که مادر او دختر شاه ماد بود، به فرماندهی نجيب‌ترين قبايل پارسی درآمد. او با حمايت مادی‌ها، خرد نيک و همت والای خود را با هم درآمیخت؛ با شجاعت و مردانگی، اقوام ايرانی آريايی تبار را با هم متحد و با پادشاهان بد‌کردار و ظالم زمان خويش مبارزه کرد. سپس آن‌ها را يکی پس از ديگری شکست داد و اکثرشان را بخشيد و مردم را از ظلم آن‌ها نجات داد و مرزها ايران را تا دوردست‌ها کشانيد. او اولين و بزرگترين امپراتوری جهان را بنيان‌گذارد؛ یک امپراتوری که در طول تاريخ همانندی نداشت. آن شخص کسی نبود جز کوروش کبیر. کوروش کبیر نمونه کاملی از صفات اخلاقی را داشت. هرکجا که به‌عنوان فاتح وارد می‌شد، بر‌خلاف فاتحان آشور و بابل نسبت به معابد اقوام بیشترین احترام را نشان می‌داد؛ برای تعمير و توسعه‌ پرستشگاه‌ها کمک‌های زیادی می‌کرد؛ از هر‌گونه تبعیض نسبت به پيروان اديان خودداری می‌کرد و اجازه نمی‌داد اين احترام بهانه‌ای برای تجاوز‌جویی و قدرت‌طلبی کاهنان شود. او با نهايت دقت اين شيوه‌ اخلاقی و انسانی را رعايت می‌کرد و آن را وسيله‌ استحکام قدرت امپراتوری می‌دانست. کوروش مظهر خردمندی و قابلیت و فردی بافضیلت و شرافتمند است. به گفته‌ هرودوت: کوروش دلیرترین و پرهوادارترین مرد جوان در پارس بود. او فریب زندگی پرزرق‌وبرق را ‌نخورد و بر ارزش زندگی شرافتمندانه واقف بود. فرمان کوروش کبیر که روی یک استوانه سفالی، به خط میخی و به زبان اکدی (بابلی) نوشته شده است، در ۱۸۷۸ در جریان حفاری‌های محل تمدن بابل، کشف شد. در این فرمان، کوروش، شیوه رفتار انسانی با ساکنان سرزمین بابل را برای فاتحان ایرانی شرح داده است. این سند به‌عنوان اولین منشور حقوق بشر شناخته شده است و در سال ۱۹۷۱، سازمان ملل متحد ترجمه متن آن را به تمام زبان‌های رسمی به چاپ رساند و در کشورهای مختلف در دسترس دفاتر این سازمان قرار داد.
aya_dataset_271
این عبارت را کامل کنید: او در مسابقه آواز یوروویژن ۱۹۹۲ ، مسابقه آواز یوروویژن ۱۹۹۴
، مسابقه آواز یوروویژن ۲۰۰۷ نماینده قبرس بود.
aya_dataset_272
چند مکان از ایران را نام ببرید؟
تخت سلیمان، کاخ گلستان تهران، میدان نقش جهان، کاخ سعد آباد، غار نمکدان قشم، ماسوله، باغ ارم شیراز
aya_dataset_273
این متن در مورد چه موضوعی صحبت می‌کند؟ روز ۵ اسفند ۱۴۰۰ (۲۴ فوریهٔ ۲۰۲۲)، روسیه تهاجم گسترده‌ای را به اوکراین، همسایهٔ غربی خود آغاز کرد که نشان‌دهندهٔ تشدید چشمگیر بحران روسیه و اوکراین است که از سال ۲۰۱۴ آغاز شده بود. این تهاجم بزرگ‌ترین حملهٔ نظامی متعارف به خاک اروپا از زمان جنگ جهانی دوم است. پیش از این تهاجم، روند نفوذ نظامی روسیه در اوکراین، از اوایل سال ۲۰۲۱ آغاز شده بود و طی آن ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه از گسترش ناتو از سال ۱۹۹۷ به‌عنوان تهدیدی برای امنیت کشورش انتقاد کرد و خواستار ممنوعیت قانونی پیوستن به ائتلاف نظامی برای اوکراین شد.
این متن به حمله روسیه به اوکراین اشاره دارد.
aya_dataset_274
آن کیست که هر چی اصلاح می‌کند باز نامرتب است؟
پاسخ این چیستان «آرایشگر» است چون دیگران را اصلاح می‌کند.
aya_dataset_275
مدت زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف و ایستادن دارد تا لحظه بکارگیری ترمزها چه نامیده می شود؟
مدت زمانی که راننده تشخیص می دهد نیاز به توقف دارد تا لحظه به کار گرفتن ترمزها، زمان واکنش نام دارد. در طول این زمان خودروی شما مسافتی را طی کرده است. این یک واکنش مهم در رانندگی است که به راننده امکان می‌دهد سرعت خود را کنترل کند و در موقعیت‌های مختلف، از جمله نقاط ترافیکی، چراغ‌های راهنمایی و رانندگی در شرایط پیش‌بینی نشده، به سرعت متوقف شود.
aya_dataset_276
چه زمانی قرارداد ممکن است توسط قیم قانونی انجام و امضاء شود. نحوه تعیین قیم چگونه است؟
وقتی شخصی به سن بلوغ نرسیده اما پدر یا جد پدری او فوت کرده باشند برای وی از سوی اداره سرپرستی مشخص با عنوان قیم تعیین می‌شود و برای قیم‌نامه قیمومیت (قیم‌نامه) صادر می‌شود و کلیه اعمال حقوقی صغیر که دارای بار مالی است با اجازه و تائید قیم انجام می‌شود. همچنین اشخاص بالغی که پس از بلوغ مجنون شده‌اند برای آن‌ها قیم تعیین می‌شود. اشخاص سالخورده نمی‌توانند به‌صرف کهولت سن تقاضای قیم کنند بلکه برای ایشان ممکن است امین اموال تعیین شود که حافظ اموال و دارایی آن‌ها باشد اما حق انجام معامله را ندارد. در این شرایط شخص سالخورده باید وکیل انتخاب کند تا به‌جای او قرارداد را امضاء کند.
aya_dataset_277
سطح آب مخزن رادیاتور خودرو می‌بایست هر چند وقت یکبار کنترل شود؟
دست کم هفته ای یک مرتبه در رادیاتور را باز کنید و سطح آب داخل آن را کنترل نمایید. اگر سطح آب بیش از ۲ یا ۳ سانتی متر افت کرده است، در حد نیاز به آن آب اضافه نمایید. توصیه می شود برای این کار از آب مقطر استفاده شود.
aya_dataset_278
با توجه به متن به سؤال پرسیده شده پاسخ بده. متن: ««ولودیمیر زلنسکی» رییس جمهور اوکراین در گفت‌وگویی با خبرنگاران کشورهای آفریقایی گفت که تانک‌های «M1A1 Abrams» که به عنوان تانک‌های اصلی جنگ از سوی آمریکا به اوکراین عرضه شده بود، تغییر چندانی در وضعیت میدان ایجاد نکردند. زلنسکی توضیح داد که ۳۱ فروند تانکی که تا اواسط اکتبر به طور کامل از سوی آمریکا به اوکراین تحویل داده شد، بسیار اندک است. او در عین تمجید از کیفیت تسلیحات آمریکایی گفت «تا اینجای کار، نمی‌توانم بگویم که آن‌ها نقش مهمی در میدان جنگ ایفا می‌کنند. تعدادشان بسیار کم است.»» سؤال: «چند فروند تانک از طرف آمریکا در اختیار اوکراین قرار گرفته است؟»
با توجه به متن تا اواسط اکتبر ۳۱ فروند تانک به طور کامل از سوی آمریکا به اوکراین تحویل داده شده است.
aya_dataset_279
اگر ده سیب داشته باشیم و دو تا از آنها را با گلابی عوض کنیم، نهایتا چه میوه هایی و از هر کدام چند عدد داریم؟
نهایتا 8 سیب و 2 گلابی خواهیم داشت، جمعا 10 سیب میشوند
aya_dataset_280
جمله اول: اونا خيلی نسبت به آمپيسيلين مقاومت دارن و نسبت به کانامايسين و اسيد ناليدکسين حساسن جمله دوم: اونا نسبت به آمپيسيلين خيلی مقاومت دارن و نسبت به کانامايسين و اسيد ناليدکسين حساسن سوال: آیا جمله ۱ و جمله ۲ هم معنی هستند؟ بله یا نه؟
بله، این دو جمله هم معنی هستند.
aya_dataset_281
ساختمان پلاسکو تهران چرا فرو ریخت؟
ساختمان پلاسکو سازه‌ای تمام فولادی داشت و در آخرین روز دی ماه ۱۳۹۵ خورشیدی،‌ آتش گرفت و به‌طور کامل فرو ریخت. در پی حریق و ریزش ساختمان پلاسکو،‌ ۱۶ آتش‌نشان و پنج شهروند عادی جان خود را از دست دادند.
aya_dataset_282
منظور از زن، زندگی، آزادی چیست؟
زن، زندگی، آزادی (به کردی: ژن، ژیان، ئازادی ) شعاری سیاسی و اجتماعی است که نخستین بار توسط زنان مبارز کرد در کردستان ترکیه و سپس در جنگ علیه داعش استفاده شد. جنبش «زن، زندگی، آزادی» جنبشی اعتراضی انقلابی است که با وقوع خیزش ۱۴۰۱ ایران آغاز شد. این جنبش در تداوم حرکت انقلابی‌اش، زمینه‌های یک انقلاب را پی می‌گیرد. خصلت اساسی این جنبش، دموکراتیک بودن آن است و در آن، خواسته برابری و آزادی با محوریتِ مقابله با حجاب اجباری برجسته است.
aya_dataset_283
ادامه پاراگراف زیر را بنویسید: لشکر هشتم زرهی یکی از لشکرهای زرهی نیروی زمینی آلمان در دوره رایش سوم بود که در سال ۱۹۴۰ تشکیل شد و در جریان جنگ جهانی دوم در جبهه‌های شرقی و غربی
به نبرد پرداخت.
aya_dataset_284
به متن زیر مراجعه کنید و سپس به همان زبانی که در متن آمده است به سوال بعد پاسخ دهید: گذرگاه: جولی یک دختر شش ماهه به نام زارا مارلی را از یک یتیم خانه در ادیس ابابا ، اتیوپی در 6 ژوئیه 2005 به فرزندی پذیرفت. زاهرا در تاریخ 8 ژانویه 2005 در آواسا به نام یمسراخ به دنیا آمد. جولی در ابتدا بر اساس شهادت رسمی مادربزرگش معتقد بود که زهارا یک یتیم مبتلا به ایدز است، اما مادر واقعی او بعداً در رسانه ها ظاهر شد. او توضیح داد که وقتی زاهرا بیمار شد ، خانواده اش را رها کرده بود و گفت که فکر می کند زاهرا "بسیار خوش شانس" است که توسط جولی به فرزندخواندگی گرفته شده است. جولی با شریک زندگی اش، برد پیت همراه بود، زمانی که او به اتیوپی سفر کرد تا زاهرا را تحت مراقبت قرار دهد. او بعداً اشاره کرد که آنها با هم تصمیم گرفتند از اتیوپی کسی را به فرزندخواندگی قبول کنند، زیرا در اوایل همان سال برای اولین بار به این کشور سفر کرده بودند. پس از آنکه پیت قصد خود را برای فرزندخواندگی فرزندانش اعلام کرد ، او درخواست داد تا نام خانوادگی خود را از جولی به جولی پیت تغییر دهد ، که در 19 ژانویه 2006 اعطا شد. پیت به زودی ماداکس و زاهرا را به فرزندی پذیرفت. در تلاش برای جلوگیری از جنون رسانه ای بی سابقه ای که رابطه آنها را احاطه کرده است ، جولی و پیت برای تولد اولین فرزند بیولوژیکی خود به نامیبیا سفر کردند. در 27 مه 2006 ، او یک دختر به نام شیلو نوول را در سوکوپموند به دنیا آورد. آنها اولین عکس های شیلو را از طریق سایت عکاسی گتی ایمیجز با هدف کمک به خیریه به جای اجازه دادن به پاپاراتزی ها برای گرفتن این عکس های ارزشمند فروختند. مردم و سلام! حقوق آمریکای شمالی و بریتانیا را برای تصاویر به ترتیب 4.1 و 3.5 میلیون دلار خریداری کرد، که در آن زمان رکورد عکاسی از افراد مشهور بود و تمام درآمد آن به یونیسف اهدا شد. در 15 مارس 2007 ، جولی یک پسر سه ساله به نام پکس تیان را از یک یتیم خانه در شهر هو چی مین ، ویتنام به فرزندی پذیرفت. او با نام Pham Quang Sang در تاریخ 29 نوامبر 2003 در HCMC متولد شد ، جایی که او به زودی پس از تولد توسط مادر بیولوژیکی خود رها شد. پس از بازدید از یتیم خانه با پیت در نوامبر 2006 ، جولی به عنوان یک پدر یا مادر مجرد درخواست فرزندخواندگی کرد ، زیرا مقررات فرزندخواندگی ویتنام به زوج های غیر متاهل اجازه فرزندخواندگی مشترک نمی دهد. بعد از بازگشت شان به ايالات متحده، او... سوال: درآمد عکس ها به کجا اهدا شد؟
یونیسف
aya_dataset_285
قصد فروش یک واحد تجاری‌ام را دارم آیا شیوه معامله و نوع قرارداد آن با واحدهای مسکونی تفاوت دارد؟
در سامانه ثبت معاملات کشور یک نوع مبایعه‌نامه برای کلیه آپارتمان‌ها با هر نوع کاربری اعم از مسکونی، تجاری، اداری و غیره قرار داده‌شده است که صرفاً در هنگام تنظیم مبایعه‌نامه در قسمت کاربری باید قید شود تجاری. همچنین اگر سرقفلی ملک در اختیار شخص ثالثی است حتماً باید این موضوع در مبایعه‌نامه قید شود وگرنه می‌تواند از موارد تدلیس و کلاه‌برداری تلقی شود و فروشنده تحت پیگیری قانونی قرار گیرد و خریدار نیز باید به این موضوع توجه کرده و تأکید کند که در قرارداد نوشته شود کل شش‌دانگ واحد تجاری با کلیه حقوق متصوره قانونی و صنفی اعم از سرقفلی و کسب و پیشه به خریدار انتقال یافت.
aya_dataset_286
چگونه می توانم زهکشی خاک گیاهم را بهبود بخشم؟
زهکشی مناسب برای جلوگیری از غرقابی که می تواند منجر به پوسیدگی ریشه شود ضروری است. اگر خاک رس یا فشرده دارید که به خوبی زهکشی نمی کند، برای بهبود ساختار و زهکشی آن، مواد آلی مانند کمپوست را اضافه کنید. همچنین بسترهای مرتفع می توانند به ایجاد شرایط زهکشی بهتر برای گیاهانی که به رطوبت بیش از حد حساس هستند کمک کند.
aya_dataset_287
یخچال‌های طبیعی چه انواعی دارند؟
یخچال‌ها به طور کلی به دو دستهٔ قطبی و کوهستانی تقسیم می‌شوند. یخچال‌های عظیم قطبی در نواحی قطب شمال و جنوب کرهٔ زمین قرار دارند و یخچال‌های کوهستانی در نواحی مرتفع سطح خشکی‌ها تشکیل می‌شوند.
aya_dataset_288
نظر زیر را بازنویسی کن تا بار مثبت داشته باشد: پرسنل‌‎​‎‎​ بسیار ضعیف‌‎‌​‌​ حجم غذا‌‎​‎‏‏ بسیار کم.
پرسنل بسیار خوبی داشت و حجم غذا بسیار مناسب بود.
aya_dataset_289
آیا عبارت زیر بیانگر شادی، غم، خشم یا ترس است؟ متاسفانه مدت طولانی هست که دوستام رو ندیدم :(
این عبارت حکایت از غم و اندوه دارد. شما دلتنگ دوستان و خانواده هستی.
aya_dataset_290
دره چاه‌کوه در کجای ایران واقع شده است؟
دره چاه‌کوه (یا تنگهٔ چاه‌کوه) یکی از جاذبه‌های طبیعی جزیره قشم است. این دره در فاصلهٔ ۷۰ کیلومتری شهر قشم و در کنار روستای چاهو شرقی بخش شهاب قرار داشته. دره چاه‌کوه به عمق ۱۰۰ متر نمایشی از فرسایش سنگ‌های رسوبی است و بخشی از ژئوپارک قشم محسوب می‌شود که به تأیید یونسکو رسیده‌است.
aya_dataset_291
به متن زیر مراجعه کنید و سپس به همان زبانی که در متن آمده است به سوال بعد پاسخ دهید: Xsolla در شرمن اوکس، لس آنجلس، کالیفرنیا مستقر است. این شرکت در مسکو و پرم در روسیه، کیف در اوکراین و سئول در کره جنوبی دفتر دارد. شرکت هایی که از این سرویس استفاده می کنند عبارتند از: Valve ، Twitch.tv ، Epic Games ، Aeria Games ، BigPoint Games ، Gameforge Ankama Games ، Gaijin Entertainment ، Goodgame Studios ، Snail Games و Roblox Corporation. سوال: دفتر در کره جنوبی کجاست؟
دفتر این شرکت در کره جنوبی در شهر سئول واقع شده است.
aya_dataset_292
چگونه فلز آهن را از اکسید‌ آهن بدست می‌آورند؟
برای دستیابی به فلز آهن ، باید اتم های اکسیژن را از اکسیدهای آهن جدا کرد. البته این جدا کردن کار آسانی نیست و شامل یک تغییر شیمیایی است که با صرف انرژی زیادی همراه است . برای جدا کردن اتم‌های اکسیژن از آهن، سنگ معدن را به همراه کربن (ذغال کک) و سنگ آهک در کوره‌های مخصوص حرارت می‌دهند. در اثر این عمل، اتم‌های اکسیژن از سنگ معدن جداشده و به صورت دی اکسید کربن خارج می‌شوند. فلز آهن هم به حالت مذاب در ته کوره باقی می‌ماند.
aya_dataset_293
ادامه این پاراگراف را بنویسید: واکنش بین‌المللی به جنگ اوستیای جنوبی ۲۰۰۸ بسیاری از کشورها و سازمان‌های غیر دولتی را در برگرفت. با وجود آغاز این جنگ دبیر کل ناتو اعلام داشت که تعهد این سازمان مبنی بر عضویت آتی گرجستان در این سازمان همچنان به قوت خود باقی است. وی افزود ناتو، به درخواست‌های گرجستان برای کمک، به صورت اضطراری رسیدگی می‌کند.دولت روسیه با تمایل گرجستان برای پیوستن به ناتو به شدت مخالف است. دولت روسیه آمریکا رامتهم به آموزش و حتی شرکت در این جنگ کرد
ولی آمریکا ضمن رد این اتهامات اعلام کرد که مستشاران نظامی آمریکا برای آموزش آن دسته از سربازان گرجی که طبق برنامه قرار است به عراق اعزام شوند، درگرجستان بوده‌اند. همچنین پس از رسیدن به آتش بس شکننده در این جنگ شماری از اعضای اتحادیه اروپا خواهان اعزام نیروهای پاسدار صلح به اوستیای جنوبی، در چارچوب واحدی از پاسداران بین‌المللی صلح شدند.
aya_dataset_294
آیا یادگیری و نواختن ساز سنتور سخت و دشوار است؟
فی‌نفسه یادگیری هیچ سازی سخت یا آسان نیست. این مقوله کاملا به استمرار و پشتکار در تمرین‌های ارائه شده بستگی دارد. هر فردی که حداقل آی کیو یا ضریب هوشی را برای یک زندگی معمولی داشته باشد، می‌تواند اقدام به یادگیری این ساز کند. اگر کسی واقعا اراده کند که سنتور را یاد بگیرد، هیچ مانعی به جز تنبلی و اهمال کاری خود او نمی‌تواند جلوی پیشرفتش را بگیرد.
aya_dataset_295
تا قبل از ضرب سکه افراد کالاهای خود را چگونه می فروختند و ضرب سکه چه تأثیری بر تجارت گذاشت؟
تا قبل از رواج سکّه، معمولاً ده نشینان، مازاد محصولات خود را به شهر می‌آوردند و بامحصولات دیگر که مورد نیازشان بود، مبادله می‌کردند. با ضرب سکه، تجارت رونق بسیار پیداکرد؛ به طوری که بازرگانان با داشتن پول می‌توانستند کالاهایی خریداری کنند و آنها را به قیمت بیشتر بفروشند.
aya_dataset_296
بیت شعر زیر که از سوی شاعر نامدار ایرانی حافظ سروده شده است به چه معناست؟ چشم آسایش که دارد از سپهر تیزرو ساقیا جامی به من ده تا بیاسایم دمی
این بیتی از غزل شماره 470 دیوان شعر حافظ است. حافظ در این بیت از سختی روزگار می گوید و اینکه کسی از روزگاری که به سرعت در حال گذار است انتظار آرامش ندارد و از ساقی جامی از می یا باده طلب می کند تا با کمک آن اندکی بیاساید و آرامش بگیرد. در این شعر در ادامه در بیت دیگری می گوید: در طریق عشقبازی امن و آسایش بلاست ریش باد آن دل که با درد تو خواهد مرهمی یعنی کسی که وارد مسیر عاشقی شده است یا در معنای عرفانی آن مریدی برای مرادی شده است نباید دنبال آرامش و امنیت باشد چرا که ذات این مسیر مغایر با آسایش است و شما هرچه تلاش کنی به معبود و معشوقت نمی رسی. در ادامه می گوید دلی که درد و غم معشوق را دارد نباید به دنبال دوای آن درد باشد و به دنبال دوای این درد بودن را مزمت می کند.
aya_dataset_297
این جمله را کامل کن: محاصره ۳۳ روز به درازا انجامید ولی تصرف شوشی در دسترس آغا محمد خان نبود. وی سپس محاصره را متوقف و به سمت تفلیس لشگر کشید که با وجود مقاومت و از جان گذشتگی بسیار در نبرد کرتسانیسی سقوط کرد
و مورد ویرانی بی‌سابقه قرار گرفت و هزاران نفر از ساکنین آن به ایران کوچانده شدند.
aya_dataset_298
جمله زیر را کامل کن سهراب به فرهنگ مشرق‌زمین علاقه خاصی داشت و سفرهایی به
هندوستان، پاکستان، افغانستان، ژاپن و چین داشت. مدتی در ژاپن زندگی کرد و هنر «حکاکی روی چوب» را در آنجا فراگرفت. همچنین به شعر کهن سایر زبان‌ها نیز علاقه داشت؛ از این رو ترجمه‌هایی از شعرهای کهن چینی و ژاپنی انجام داد.
aya_dataset_299
با توجه به متن زیر امروزه سوال اصلی در مورد یافتن حیات در کیهان چیست؟ بسیاری از اخترشناسان دیگر نمی‌پرسند در سایر نقاط کیهان موجودات زنده وجود دارند یا نه. در عوض سوالی که ذهن‌شان را مشغول کرده این است: چه زمانی آن را پیدا خواهیم کرد؟ بسیاری از آنها خوشبین هستند که ردگیری نشانه‌های حیات در کرات دورافتاده در طول عمر ما، شاید در چند سال آینده، ممکن باشد. و یک دانشمند، که هدایت ماموریتی به مشتری را به عهده دارد، تا آن‌جا پیش می‌رود که می‌گوید «عجیب» خواهد بود اگر در قمرهای یخی این غول گازی حیات وجود نداشته باشد. تلسکوپ فضایی جیمز وب ناسا اخیرا نشانه‌های جسته‌گریخته حیات در سیاره‌ای خارج از منظومه شمسی را ردیابی کرد. این رصدخانه کرات زیاد دیگر را در دست بررسی دارد.
اکنون پرسش اصلی این است که چه زمانی حیات در کیهان را پیدا خواهیم کرد؟